Friday, August 20, 2010

Exam oh Exam!!!!

Dah lama sedar tarikh 30 Ogos tu semakin dekat.. ehh??? Merdeka?? Bukan excited nk sambut merdeka tapi tarikh sehari sebelum tu betul2 akan buat aku jiwa kacau… oh tidaaakkkkk!! Masa semakin suntuk tp dalam pada cuak2 aku tetap wat ‘dunno’ je.. apala nak jadi ngn aku nih…

Kalau ikutkan makluman dari BSM, 30 Ogos – 3 September 2010 adalah tarikh aku dan kawan2 KOHORT 3 mengambil peperiksaan di ILKM, Jawi. Lemah je aku rasa bila mengenangkan nak kena study cam dolu2.. Dulu lain la, naturally bersemangat waja nk study n otak pon ok lagi. Tp sekarang rasanya dah semakin berkarat kot… Jadi camna nak buat tu??? Surrender? Abih la aku tak sah jawatan! Kesimpulannya cik mai kena study jugak walau ape ponnnn!!!



Cakap pasal exam ni aku teringat lagi kisah2 pahit manis bergelar siswi di UiTM.. dari kecil tak pernah lagi berenggang ngan abah tp disebabkan nak masuk UiTM kena ubah sikap dan fikiran.. Surat tawaran sudah diterima, barang2 dh dibeli, borang2 dah di isi..jadi taknak pegi lagiiii??? 3 tahun di Merbok, macam2 yang aku lalui. Antara yang paling aku tak boleh lupa saat berbuka bersama kawan2 (Lieza, Alit & Kak Ina) jam 8 malam..!! Dalam sibuk buat asemen ETR tu, kadang tak sedar masa cepat berlalu.. tp yg ini bukan sebab kami terleka buat asemen sebaliknya kami pakat tido ramai2 petang tu lepas selesai presentation VIVA.. Penilai adalah pensyarah lain jadi kena wat betul2 la.. siap beli baju suit lagi.. aku lak jadi financial manager. So, siap tak siap asemen tu bergantung pada aku. Disebabkan terlalu penat, petang tu kami tido puas2.. Dah tak kisah tido celah mana pon.. bawah katil pon okeyyy… Nsb baik ada kawan yang buka pintu dan menjerit pada kami.. masing2 bangun longlai je. Pegi dining pon lemah je.. Tak kisah le dpt lauk baki pon, ayam ciput ke.. yang penting kami dapat makan. Dah abis makan, sambung asemen balik.. Macam tu la rutinnya..

Bab exam plak, disebabkan nak sangat stay up tuk study akhirnya aku failed 2 paper.. hahahahha… tu la, buat sesuatu diluar kemampuan.. masa tu first semester. Rasa nak tercabut jantung tgk result.. Sedih pon ade tapi disebabkan sendiri yang salah jd terima saje.. secara terhormatnya masuk sem 2 aku kena repeat paper n bergelar senior tuk students sem 1.. huhuhu… yang syoknye wlupun repeat paper, aku lecturer baik punye.. siap bagi hint tuk exam.. so, aku gambled.. study hint.. memang gile tapi Alhamdulillah memang betul2 sebijik apa yg lecturer aku gtau.. haha.. Bila semester akhir, aku apply degree.. dapat tak dapat aku kena tunggu abis sem 6 dulu.. Ms sem 6 ni jgk aku gaduh ngn someone.. aku klu terlalu marah abis muka merah2 confirm banjir punyooo! Tp masa tu ada aku kisah walaupun dh banjir gile2..!! dia kata aku aku kata dia balik! Hahha…

Cuti semester 6.. seronoknya duk kat umah.. seronok lagi bila dapat surat tawaran degree di Puncak Perdana, Shah Alam. Bertambah2 seronok bila kawan2 aku masa diploma pun dapat n ade yang satu course ngn aku. Masa degree lain plak kisah.. aku semakin bersemangat nk belajar.. belajar dari kesilapan yang lalu.. Pernah satu ketika aku dan kawan2 fight dengan kakitangan asrama.. ade ke dibaginya kami umah yang dh bocor dan berbau.. isk! Tak patut betul..! lama juga la kami berbalah n fight for right dan akhirnya kami dapat rumah yg lebih elok.. Rumah kami yang baru ground floor jd privacy mmg kurang sbb jadi laluan students. Pernah terjadi sehari atau 2 hari sebelum Merdeka.. kami semangat beli bendera kat Giant Stadium, Shah Alam.. yang ‘bijaknya’ kami tak buka n tengok dulu bendera tu sebelum dibayar. Bila balik dan buka bendera tu baru perasan yang kami tersalah beli.. rupa – rupanya kami beli bendera Wilayah Persekutuan!! Daripada membazir, kami gantung juga le kt koridor laluan tu. Tapi pedihnya telinga bila dengar budak2 yg lalu kutuk2 bendera kami.. “ Ni hari Merdeka ke Hari Wilayah..!” kami yang duk dalam rumah ni dah merah2 muka tahan gelak.. kami jawab balik “eh..! sukatila! Bukan pakai duit dia” huhuuhu..

Tu kisah 2002 – 2007.. kisah 2010 bakal menjelma pulak! Kalau students form 5 datang beramai2 ke bilik guru untuk mohon restu dan maaf, aku pon nk buat perkara yang sama.. Minta maaf kepada semua tak kira keluarga, kawan2, mahupun pelajar-pelajar yang tersayang andai ada salah dan silap, terkasar bahasa dan perbuatan.. Minta halalkan segala yang termakan terminum k.. Lastly, wish me LUCK!!!!!
Blogger Templates
Blogger Templates

5 comments:

~ Maishi ~ said...

Ops.. lieza tiada ketika ini..hahahhaha

Zabel Iqbal Bin Zainon said...

haha..
asal la bli bndera wilayah??
lwk btul..
haha..
pape pown,,gud luck exam..

~ Maishi ~ said...

mana nk tau.. takkan nk buka kt situ kot.. masalahnya pekerja giant tu sendiri kata tu bendera malaysia.. ish3 teruk tul

Zabel Iqbal Bin Zainon said...

pekerja 2 sja nk kenakan cg la 2..
haha...
len kali kena test rukun negara kat setiap orang jangan test sy sowg ja..

~ Maishi ~ said...

hahaha.. ha'ah la.. sy lupa nk test rukun negara kat awk la.. tapi naik cuti raya k..

Post a Comment